لغتنامه قاطر(2)
 
 
 
....
لغتنامه قاطر(2)
ارسال شده در چهار شنبه 4 / 11 / 1389برچسب:لغتنامه قاطر(2), - 1

 

 

 

بـــيـــــل
- بيل: ابزاري است آهني و پهن با دسته چوبي دراز كه براي كندن زمين يا برداشتن گل و خاك به كار مي رود.

- بيليارد: لغتي است لت و پار (لاتين و پارسي)، و آن به حياطي (yard) گفته شود كه در آن بيل زده شده باشد. گمان مي رود كه بيليارد همان «باغچه» باشد.

- سبيل: با كسر سين به معناي مويي كه پشت لب مردان مي رويد به كار رفته است. در مواردي كه ضخامت آن بيشتر باشد به صورت سي بيل تلفظ گرددكه ده برابر بيشتر از سبيل باشد(3x10). البته كمتر از سه بيل، يعني دوبيل به معناي ديگري آمده است كه در قسمت بيلان شرح داده شده.

:: تذكره: سبيل با فتح سين به معناي «طريق» و «راه» به كار رفته و اصطلاح «بر سَبيل عاريت تعريض کردن»، به معناي به شيوه كنايه عرض كردن باشد و به معناي «سبيل عاريتي خود را كلفت كردن» نمي باشد!

- بيل رفتن: در پاسخ به سوال Can you speak Turkish مي توان گفت: «ايلده، تركي بيـلــميرم».

- اردبيل: همان ارده بيل باشد كه ارده به معناي كنجد كوبيده شده است كه با شيره با نام تجاري حلوا شكري در بازار موجود است.

- بيلان: در علوم حسابداري همان ترازنامه را گويند كه در پايان سال مالي تنظيم گردد و در آن كل بدهكاري ها و بستانكاريها نوشته شود و دارايي نهايي از روي آن محاسبه گردد. قاطر بر آن گمان باشد که منشا اين كلمه از لغت بيگانه bill (به معناي صورتحساب و برات) باشد. و چون در دو ستون (بدهكاري و بستانكاري) تنظيم گردد بدان بيــلان گويند؛ كه معرب كلمه دوبيل باشد.

- بيليون: همان ميليارد است، وليكن در لغتنامه قطور به معناي فرقه اي از مردم آمده است كه بيل بدست باشند. (بيلي يون)

- غربيل: همان غربال باشد؛ و آن ظرفي است با سوراخهاي متعدد كه جهت جدا كردن مواد ريز و درشت از يكديگر به كار مي رود. جمع مكسر غربال، غرابيل مي باشد. قاطر نويسد: در لهجهء قاطري، غربيل با كسر غين خوانده شود و به معناي « غِر دادن با بيل » باشد (غِر دادن به معناي انجام حركات با ناز و عشوه است ).

- ابابيل: نام پرنده اي است كه در فارسي بدان پرستو گفته مي شود. در فرهنگ قطور، ابابيل به معني پدر (ابا) بيل آمده است.

- سَرابيل: جمع مكسر سِربال به معني پيراهن و پوشاك باشد. قاطر نويسد به سرايي كه در آن بيل باشد نيز گفته شده و بيلـسرا نيز گفته اند.

- billing contact: اين واژه در اينترنت كابردهاي متعددي دارد، كه معني قاطري آن پرواضح و بدون شرح است.

- بيل در پزشكي : در واژه هاي تخصصي پزشكي نيز بيل از جايگاه خاصي برخوردار مي باشد. ازجمله بيلـياري داكت كه به «مجراي صفراوي» گويند و يا عمل جراحي به روش بيلروت كه شيوه اي در عمل جراحي جهاز هاضمه باشد و ...

- سلسبيل: ...



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده مروارید